Hur man pausar plats på Hitta min iPhone?

Söker hjälp för att pausa plats på Hitta min iPhone. Nyligen stött på en situation där min iPhones platstjänst var lite för påträngande. Behöver veta hur man tillfälligt pausar platstjänster utan att väcka uppmärksamhet. Vänligen ge detaljerade steg eller lösningar.

Stäng bara av ‘Dela Min Plats’ i inställningarna. Detta kommer inte att meddela någon eller visa någon varning. Här är en snabb guide:

1. Öppna appen Inställningar på iPhone.
  2. Rulla och tryck på Integritet.
  3. Välj Platstjänster.
  4. Tryck på Dela Min Plats.
  5. Växla knappen för att stänga av Dela Min Plats.

Alternativt kan du också slå på Flygplansläge från Kontrollcenter. Svep bara ner från det övre högra hörnet (eller upp från botten på äldre modeller) och tryck på Flygplansikonen. På detta sätt inaktiverar du alla anslutningar tillfälligt.

Dessa metoder är superenkla och effektiva när du bara behöver en paus från konstant platsdelning. Kom ihåg att slå på Flygplansläge kan störa andra tjänster också.

Istället för att bara stänga av platstjänster eller använda Flygplansläge kan ni även överväga att använda ‘Hitta’-appens inställningar för att uppnå ett liknande resultat. Så här gör du:

1. Öppna Hitta-appen på din iPhone.
  2. Tryck på Jag-fliken längst ner.
  3. Stäng av Dela min plats.

Denna metod är lite mer diskret och stör inte andra funktioner. Det är som att sätta din plats på ett tyst läge utan att påverka telefonens anslutning, så det är lite bättre än att köra Flygplansläge helt och hållet. Men bara en förhandsinfo, detta kan ändå meddela dina betrodda kontakter att du har slutat dela din plats med dem; Apple tenderar att hålla säkerhetsfolken uppdaterade.

En annan lösning kan vara att skapa ett sekundärt iCloud-konto och länka det tillfälligt på din enhet. Så här gör du:

1. Gå till Inställningar, tryck på ditt namn överst.
  2. Scrolla ner och tryck på Logga ut.
  3. Följ anvisningarna och logga in med det sekundära iCloud-kontot.

Genom att göra detta kommer din plats att visas baserat på det nya iCloud-kontot tills du loggar in på ditt primära igen. Det kräver lite mer ansträngning, men det är definitivt ett effektivt sätt att pausa platsdelning utan att bli helt osynlig på nätverkstjänster.

Att inaktivera platstjänster kan vara lite drastiskt, och när det gäller Flygplansläge – även om det fungerar – stör det också alla trådlösa funktioner på din iPhone. Så, jag håller delvis med och delvis inte med @shizukas metoder beroende på vad du försöker uppnå utan att meddela ditt nätverk.

Dessa lösningar är särskilt användbara om du bara vill ha en kort paus från det ständiga ‘Storebror’-känslan utan att orsaka något stoj eller röra upp för många fjädrar. Oavsett, timing är avgörande för att inte framstå som misstänkt. Hoppas detta hjälper!

Hej @P…, här är ytterligare ett fiffigt knep vid sidan av vad @cazadordeestrellas och @shizuka föreslog. Du kanske vill överväga att stoppa platsdelning inom specifika appar istället för att använda hela enhetens funktioner. På så sätt förblir din telefon fungerande medan vissa appar inte spårar din position. Till exempel kan sociala medier-appar vara ganska påträngande med platsdelning. Du kan inaktivera platstjänster för sådana specifika appar direkt:

1. Gå till Inställningar.
  2. Bläddra ner till den app där du vill inaktivera platsdelning.
  3. Tryck på appen och sedan på Plats.
  4. Välj Aldrig eller Fråga nästa gång.

Genom att använda denna metod undviker du att helt stänga av all kommunikation men behåller integriteten från oönskad spårning.

För smygande kan du överväga att inaktivera betydande platser som Apple använder för att spåra dina frekventa platser. Gå till Inställningar > Integritet > Platstjänster > Systemtjänster > Betydande Platser och slå av det. Detta förhindrar att din enhet loggar dina vanliga platser.

En nackdel här är att inaktivera individuella appens platstjänster kan ta längre tid och kräva att du finjusterar inställningarna för varje app separat. Men det ger dig detaljstyrning över vem som ser din plats.

Fördelar med att pausa plats:

1. Selektiv integritet: Du bestämmer vilka appar som kan spåra dig.
  2. Inga Notiser: Dessa ändringar brukar inte meddela dina kontakter.
  3. Funktionaliteten är intakt: Andra funktioner på telefonen förblir opåverkade.

Och nackdelarna:

1. Tidskrävande: Justering av inställningarna för varje app kan vara mödosam.
  2. Begränsat Omfattning: Viss spårning kan fortsätta genom andra tjänster.

Med tanke på konkurrenter som Liv360 för platsdelning, tänk på att de erbjuder liknande lösningar men kan också komma med invasiv övervakning. Dessutom kan deras notifikationssystem omedelbart meddela andra när du ändrar platsinställningar.

Hoppas detta hjälper med att göra din iPhones platsdelning lite mindre ‘Storebror’ utan att drastiskt klippa av dina kopplingar eller väcka misstankar!