Hva er den beste programvaren for å lage beats?

Jeg ønsker å begynne å lage mine egne beats og vil vite hvilken programvare som er best for nybegynnere eller som tilbyr gode funksjoner for å produsere musikk. Anbefalinger eller råd ville vært veldig hjelpsomme siden jeg er ny på dette og ønsker noe brukervennlig.

Hvis du vil begynne med beat-making, vil jeg si start med FL Studio. Det er litt som inngangsporten til produksjon—enkelt å bruke, men kan bli utrolig komplekst når du skjønner det. I tillegg har halvparten av produsentene du trolig lytter til startet der. Det finnes også en gratis prøveversjon, så du kan leke deg uten å forplikte deg. GarageBand er kult og gratis hvis du har en Mac, men la oss være ærlige, det er som den første DAW-en for nybegynnere, og du vil vokse fra det raskt. Ableton er rått, men kan være overveldende for en nybegynner—bedre for live-greier etter min mening. Unngå noen av de ‘enkle beat-making’-appene som lover raske resultater; de fleste av dem er søppel. Hold deg til seriøse programmer, så vil du utvikle deg til en ordentlig produsent på kort tid.

Nah, jeg må si meg uenig med @vrijheidsvogel om at Ableton er hjernevridende for nybegynnere. Jeg synes faktisk det er et av de bedre alternativene, selv om du nettopp har begynt. Ja, det kan virke overveldende ved første øyekast, men arbeidsflyten er superintuitiv når du kommer inn i det. Dessuten finnes det tonnevis av veiledninger og et støttende fellesskap som gjør læringsprosessen mindre smertefull.

FL Studio er kult, det skal de ha, spesielt siden det er et engangskjøp med gratis oppdateringer for livet (takk, FL-guder). Men for meg føltes det alltid litt… lekende? Det er noe med grensesnittet som bare ikke fungerte for meg. Bare en personlig preferanse, og mange profesjonelle sverger til det.

Dessuten, det er ikke nok folk som snakker om Logic Pro. Hvis du bruker Mac og har vokst ut av GarageBand (og stol på meg, hvis du er seriøs med dette, vil du DET), er Logic et naturlig steg fremover. Det er profesjonelt nivå, men fortsatt tilgjengelig, med fantastiske plugins inkludert. Jada, det er kun for Apple, noe som er kjipt, men hei, om du har maskinvaren, er det verdt å vurdere.

Unngå apper som disse ‘lyd-i-en-boks’ beat-generatorene. De selger drømmer, men de vil ikke lære deg noe om faktisk musikkproduksjon. Joda, de lager en beat, men det er ikke din beat, ikke sant? Det er bedre å holde seg til en ekte DAW (Digital Audio Workstation) og lære det grunnleggende ordentlig.

Kort fortalt: Prøv noen prøveversjoner, se noen nybegynnerveiledninger, og velg den som føles naturlig for deg. Det finnes ingen ‘beste’ DAW egentlig – bare det som passer flyten din.