Jeg vil gerne begynde at lave mine egne beats og vil gerne vide, hvilken software der er bedst for begyndere eller tilbyder gode funktioner til musikproduktion. Eventuelle anbefalinger eller råd ville være virkelig nyttige, da jeg er ny til dette og ønsker noget brugervenligt.
Hvis du vil springe ind i beat-making, vil jeg sige, start med FL Studio. Det er lidt som gateway-drogen til produktion—nemt at bruge, men kan blive mega avanceret, når du først forstår det. Plus, halvdelen af de producere, du nok lytter til, startede der. Der er også en gratis prøveversion, så du kan lege med det uden at forpligte dig. GarageBand er fedt og gratis, hvis du er på en Mac, men lad os være ærlige, det er den første DAW for nybegyndere, og du vokser hurtigt fra det. Ableton er skide godt, men kan muligvis stege din hjerne som begynder—bedre til live-ting IMO. Undgå nogle af de ‘nemme beat-making’-apps, der lover hurtige resultater; de fleste af dem er skrald. Hold dig til legitime programmer, og du vil hurtigt udvikle dig til en ordentlig producer.
Nah, jeg er nødt til at være uenig med @vrijheidsvogel om, at Ableton er hjernedræbende for begyndere. Jeg synes faktisk, det er en af de bedre muligheder, selv hvis du lige er begyndt. Ja, det kan virke overvældende ved første øjekast, men arbejdsgangen er super intuitiv, når du først kommer i gang. Plus, der er tonsvis af tutorials og et støttende fællesskab, der gør læringsprocessen mindre smertefuld.
FL Studio er fedt, det indrømmer jeg, især fordi det er et engangskøb med gratis opdateringer for livet (tak, FL-guder). Men for mig føltes det altid lidt… legetøjsagtigt? Noget ved interface’et klikkede bare ikke. Personlig præference, dog, og tonsvis af professionelle sværger til det.
Også, ikke nok folk taler om Logic Pro. Hvis du bruger en Mac og vokser fra GarageBand (og tro mig, hvis du virkelig mener det her, så VIL du), er Logic det naturlige næste skridt. Det er på pro-niveau, men stadig tilgængeligt, med fantastiske plugins inkluderet. Helt sikkert, det er kun til Apple, hvilket er ærgerligt, men hey, hvis du har hardwaren, er det værd at overveje.
Undgå apps som de der “sound-in-a-box” beat generators. De sælger drømme, men de lærer dig intet om at producere musik rigtigt. Jo, de spytter et beat ud, men det er ikke dit beat, forstår du? Det er bedre at holde sig til en rigtig DAW (Digital Audio Workstation) og lære det ordentligt.
Kort sagt: Prøv et par trials, se nogle begynder-tutorials, og vælg den, der føles naturlig for dig. Der er ingen “bedste” DAW i virkeligheden—bare den, der passer til din arbejdsgang.