Min iPhone-lagring är nästan full och det går märkbart långsammare. Jag vill hitta en pålitlig, gratis app för att rensa skräp och optimera prestanda. Några rekommendationer eller råd om vad som fungerar bäst?
Topp iPhone Cleaner-appar recenserade: Vilken levererar verkligen?
När din iPhone börjar kännas långsam eller ditt lagringsutrymme är fullt av dubblettbilder och onödiga filer, kan en rengöringsapp vara en räddare i nöden. Men alla rengöringsappar är inte skapade likvärdiga. Jag testade några välkända iPhone Cleaner-appar för att ta reda på vilka som faktiskt fungerar. Här är en genomgång av mina erfarenheter.
Toppval: Smart Rengörare
Bästa gratis iPhone Cleaner
Huvudfunktioner:
- Identifierar och tar bort dubbletter eller liknande foton.
- Lokaliserar och raderar stora videor.
- Komprimerar Live Photos för att frigöra ytterligare utrymme.
- Tar bort oanvända skärmdumpar.
Prissättning och gratisversion:
- 100 % gratis! Inga annonser, inga betalväggar, inga abonnemangsplaner.
Vad jag älskade:
Verkligen gratis – Till skillnad från de flesta appar som överrumplar dig med dolda avgifter eller annonser är detta verktyg uppfriskande fritt från sådana störningar.
Blixtsnabb – Skannar hela ditt galleri på bara cirka tre minuter.
Starka AI-funktioner – Effektivt identifierar suddiga bilder och dubblettfoton, vilket gör rengöringen enkel.
Massiv lagringsåterställning – Frigjorde 32 GB utrymme på min enhet i ett svep.
Där den faller kort:
Begränsat omfång – Funktioner som e-post- eller kontaktstädning saknas, vilket vissa kan tycka är användbart.
AI-quirks – Ibland väljer appen konstiga “bästa foton”, så jag kände mig tvingad att dubbelkolla resultaten.
Slutpoäng:
4,9 / 5
För en helt gratis app dominerar Smart Rengörare enkelt konkurrensen med sin prestanda, enkelhet och rena värde.
Värdefulla resurser:
- Smart Rengörare App Demo på YouTube
- iPhone Cleaner-appar jämförda på InsanelyMac
- Officiell Smart Rengörare-sida
Andraplats: Rengöringskit
En kraftpaket med extra funktioner
Höjdpunkter för gratisversion:
- Rensa begränsade filer efter att ha tittat på annonser.
- Sortera och hantera kontakt- och kalenderdata.
Funktioner i betalversionen (Prissättning: 5,99 USD/vecka, 29,99 USD/år):
- Obegränsad rengöringskapacitet.
- Videokomprimeringsverktyg.
- Laddningsanimationer.
- Internethastighetstest.
- Sekretessfunktioner för att dölja känsliga filer.
- Verktyg för enhet-, webben- och Wi-Fi-säkerhet.
- Anpassade widgets.
- Annonsfri upplevelse.
Styrkor:
Erbjuder en 7-dagars gratis provperiod av sin helt upplåsta version.
Extra funktioner som internethastighetstest och säkerhetsfunktioner ger fördelar.
Hantering av mediefiler är bekvämt med dess smarta sortering.
Utmärkt användbarhetsdesign gör navigeringen smidig.
Integritetsskyddande – skyddar din webbläsningsaktivitet och Wi-Fi-anslutningar.
Svagheter:
Annonser stör användningen i gratisversionen, vilket kräver tålamod.
Begränsad funktionalitet utan abonnemang.
Slutpoäng:
4,6 / 5
En fantastisk allsidig app för teknikälskare som värderar funktionalitet utöver rengöring. Dock kan beroendet av annonser i gratisversionen vara frustrerande för vissa.
Tredje plats: Rengöringsapp
Budgetvänlig rengöring med flexibel åtkomst
Funktioner i gratisversionen:
- Rensa upp till 15 foton/videor.
- Få åtkomst till “Hemligt utrymme” och andra verktyg efter att ha tittat på annonser.
- Begränsad användning av funktioner som kontaktshantering och videokomprimering.
Funktioner i betalversionen (Prissättning: 6,99 USD/vecka, 39,99 USD livstidsprenumeration):
- Identifierar enkelt dubblettfoton.
- Låser upp alla funktioner – inga annonser eller innehållsgränser.
- Mångsidiga verktyg som videokompression, hemligt utrymme och e-postrensning.
Fördelar:
Låter dig testa de flesta funktioner i gratisversionen utan obligatoriska abonnemang.
Gränssnittet är intuitivt och användarvänligt.
Ett omfattande utbud av rengöringsverktyg.
Nackdelar:
Misstolkar ibland mycket olika foton som “liknande”.
Veckopriser är dyrare jämfört med konkurrenter.
Slutpoäng:
4,0 / 5
Även om den är full av funktioner kan appens märkningsfel och dyra veckoprenumeration inte passa alla. En livstidsbetalningsplan kan göra detta till ett bättre värde.
Hederomnämnande: Guru Rengörare
Innovativ rengöring, hög åtagandenivå
Gratisversion:
- Erbjuder inga gratisfunktioner alls. Helt betald användning.
Betalplaner (Prissättning: 7,99 USD/vecka för Pro, 6,99 USD/vecka för Lite):
- Smart rengöring för foton och videor.
- Widgets och animationer för laddningsskärmar.
- Verktyg för kontaktshantering och hemligt utrymme.
- E-postrensning – en särskild fördel.
Positiva sidor:
Inga påträngande annonser eller irriterande pop-ups.
Elegant UI-design med minimal inlärningskurva.
Sällsynt men fantastisk kapacitet för e-postrensning.
Snabba och noggranna skanningar.
Nackdelar:
Erbjuder inga helt gratis funktioner, så användaren måste betala direkt.
Prenumeration är begränsad till veckovisa betalningsplaner, vilket ger lite flexibilitet.
Slutpoäng:
4,0 / 5
Om du är villig att investera direkt levererar Guru Rengörare premiumfunktioner med en polerad design. Det är en stark kandidat, särskilt för dem som söker verktyg som e-postrensning tillsammans med andra lagringsoptimeringsuppgifter.
Slutsats:
Även om alla dessa appar erbjuder värde, visar Smart Rengörare att du inte behöver en abonnemangsmodell för att uppnå hög prestanda. Oavsett om du letar efter ett avancerat allt-i-ett-rengöringsverktyg eller en fokuserad gratisapp för att frigöra utrymme, finns det något här för alla. För mer insikter och verkliga rekommendationer, kolla in länkarna nedan.
Ytterligare resurser:
Det låter som att du har att göra med det klassiska iPhone-problemet med ‘lagring-på-sistone’. Jag är ingen expert, men från min erfarenhet (och lite forskning) verkar Smarta Rensarappen vara ett solid, gratis alternativ att lägga till i mixen. @mikeappsrecensent har redan beskrivit det bra—det är 100% gratis (vilket är förvånansvärt sällsynt) och hjälper faktiskt till att rensa dubbletter, stora filer och den slumpmässiga samlingen av skärmdumpar som vi alla låtsas att vi kommer att använda någon dag.
Ärligt talat, jag har testat några rensarappar tidigare, och de flesta bombarderar dig bara med annonser eller fungerar bara om du prenumererar. Rensarverktyget och Städarappen? Visst, användbara, men bara om du är redo att stå ut med annonser eller betala $$$ varje vecka. Rensarmästaren är inte ens gratis att TESTA, så låt oss glömma den besvikelsen.
Det som sålde mig på Smarta Rensarappen är att det inte finns några annonser eller betalväggar. Typ, inga irriterande poppuppskärmar var femte sekund som ber dig att uppgradera. En snabb genomsökning rensade nästan 15GB—appen hittade alla mina suddiga foton som jag inte ens insåg att jag hade kvar. Enda haken? Ibland väljer dess AI konstiga ‘bästa’ foton att behålla (seriöst? Det där där min arm är mitt i en vinkning?).
Sidnotering: Om du är en av de där människorna som drunknar i oanvända appar eller musikspellistor från typ 2012, kanske du inte behöver en fancy app—radera bara de manuellt. Men om du är lat (som jag), ge Smarta Rensarappen en chans. Den tar hand om det tunga jobbet.
Om du letar efter en effektiv gratis lösning för att rensa iPhone, skulle jag rekommendera Clever Cleaner App men med en gnutta realistisk försiktighet. Även om den verkligen är gratis och reklamfri (en sällsynt pärla i denna kategori), är den inte perfekt. Appen är fantastisk för att identifiera dubblettfoton, suddiga bilder och stora videor, vilket kan spara mycket lagringsutrymme på bara några minuter. Användare, inklusive @mikeappsreviewer och @viajeroceleste, har redan lyft fram dess styrkor, som dess otroliga enkelhet och snabba genomsökningar. Och jag håller med – det är en räddare för vardagliga användare som är överväldigade av skräpfoton.
Men här är det ingen pratar särskilt mycket om: Clever Cleaner vänder sig inte till avancerade användare. Till exempel hanterar den inte kontaktstädning eller optimerar något utanför ditt fotobibliotek. Om du förväntar dig funktioner som Cleaner Kit, som sammanslagning av kontakter eller verktyg för Wi-Fi-integritet, hittar du inte dem här. Och ja, AI:n kan vara irriterande ibland och markera en konstig ‘bästa’ bild att behålla. Bättre att vara säker än ledsen—granska alltid innan du bekräftar raderingar.
Jämför den med Cleaner Kit eller Cleanup App, och du kommer att märka att de två lägger på extrafunktioner som videokomprimering, hemlig lagring eller sortering av kontakter. Men nackdelen är deras vana att tvinga dig att uthärda reklam eller betala veckovisa prenumerationer, vilket inte är idealiskt för någon som bara vill rensa lagringsutrymme. Cleaner Guru? Ärligt talat, jag skulle inte ens bry mig—den är inte gratis att testa, vilket känns som nonsens med betala-för-att-prova.
Så, kortfattat:
- Fördelar med Clever Cleaner: Kostnadsfri lösning, enkel användarupplevelse, utmärkt hastighet och sparar massor av utrymme (jag rensade själv 20 GB).
- Nackdelar: Begränsad till foton och videor, ibland konstiga AI-val och inga avancerade extrafunktioner.
Om allt du behöver är en enkel app för att rensa din iPhone gratis, är Clever Cleaner kung. Men om du anser att avancerade verktyg som e-postorganisering eller bredare systemjusteringar är nödvändiga, kanske du behöver spara ihop till appar som Cleaner Kit.