Vad är den bästa mjukvaran för att skapa beats?

Jag vill börja skapa mina egna beats och undrar vilken programvara som är bäst för nybörjare eller erbjuder bra funktioner för att producera musik. Några rekommendationer eller råd skulle vara väldigt hjälpsamma eftersom jag är ny på detta och vill ha något användarvänligt.

Om du vill börja med att göra beats, skulle jag säga att börja med FL Studio. Det är lite som en inkörsport till att producera—lätt att använda men kan bli extremt avancerat när du väl fattar det. Dessutom har hälften av producenterna du förmodligen lyssnar på börjat där. Det finns en gratis provversion också, så du kan experimentera utan att binda dig. GarageBand är kul och gratis om du använder en Mac, men låt oss vara ärliga, det är typ som en första DAW för nybörjare och du kommer växa ur det snabbt. Ableton är grymt men kan smälta din hjärna som nybörjare—bättre för livegrejer enligt mig. Undvik några av de där “enkla beat-making”-apparna som lovar snabba resultat; de flesta av dem är skräp. Håll dig till legitima program och du kommer att växa till en riktig producent på nolltid.

Nej, jag måste säga emot @vrijheidsvogel om att Ableton skulle vara förvirrande för nybörjare. Jag tycker faktiskt att det är ett av de bättre alternativen även om du precis börjar. Ja, det kan verka överväldigande vid första anblick, men dess arbetsflöde är superintuitivt när du väl kommer in i det. Dessutom finns det massor av tutorials och ett stöttande community som gör inlärningen mindre smärtsam.

FL Studio är coolt, det måste jag ge dem, särskilt eftersom det är ett engångsköp med gratis uppdateringar för livet (tack, FL-gudar). Men för mig har det alltid känts lite… leksaksaktigt? Något med gränssnittet klickade bara inte. Personlig preferens, dock, och massor av proffs svär vid det.

Och inte tillräckligt många pratar om Logic Pro. Om du har en Mac och växer ur GarageBand (och tro mig, om du är seriös med det här så kommer du att göra det), är Logic ett naturligt steg framåt. Det är på proffsnivå men ändå tillgängligt, med fantastiska plugins som ingår. Visst, det är bara för Apple, vilket suger, men om du har hårdvaran är det värt att överväga.

Undvik appar som de där ‘ljud-i-en-box’ beat-generatorerna. De säljer drömmar, men de lär dig inget om att faktiskt producera musik. Visst, de kan spotta ut ett beat, men det är inte ditt beat, eller hur? Bättre att hålla sig till en riktig DAW (Digital Audio Workstation) och lära sig grunderna ordentligt.

Kort sagt: Testa några provversioner, titta på några nybörjartutorials och välj den som känns naturlig för dig. Det finns ingen ‘bästa’ DAW egentligen—bara det som passar ditt arbetsflöde.