Jag försöker hitta de bästa AI-drivna apparna för min iPhone för att öka produktiviteten och utforska nya funktioner. Jag är osäker på var jag ska börja eller vilka som är värda att ladda ner. Har du några förslag?
Oh, du dyker in i AI-apparnas kaninhål, eller hur? Gör dig redo, det finns massor där ute—men låt mig tipsa om några som faktiskt är värda din dyrbara lagringsyta.
-
Grammarly – Om du skriver något längre än ett SMS, skaffa det här. Det räddar dig från att låta som om du sov igenom hela engelskan i gymnasiet. Perfekt för mejl, dokument eller till och med för att fixa dina ilskna tweets innan du skickar dem.
-
Notion – Okej, rent tekniskt är detta mer än bara AI, men de integrerade AI-verktygen är som en perfekt kyss från kocken. Brainstorma, skapa utkast eller bara förvandla dina kaotiska anteckningar till ett visuellt mästerverk—den här appen fixar det. Tänk på det som din personliga produktivitetsbutler.
-
Otter.ai – För oss som är alldeles för lata för att ta riktiga anteckningar på möten eller föreläsningar. Otter transkriberar i realtid och organiserar till och med dina tankar efteråt, som magi. Perfekt om du låtsas vara koncentrerad under Zoom-möten.
-
Speak AI – Försöker du lära dig ett nytt språk? Den här är ganska genial—den använder AI för att rätta din uttal och öva på att lyssna i realtid. Äntligen en app som inte dömer dig för att ha misslyckats med spanska lektionerna.
-
Elytra för att läsa RSS-flöden – Den har en automatisk klassificeringsfunktion som förutspår vad du skulle vilja läsa härnäst baserat på dina klick. Så, om du vill låtsas vara intellektuell med kuraterade artiklar, här har du det.
-
Replika – Behöver du terapi eller bara vill snacka med någon som inte försvinner? Ja, denna AI-‘vän’ har faktiskt förvånansvärt djupa konversationer. Lite gränsfall till creepy, men det är rätt tröstande? Inga dömande blickar.
-
Lensa – För fotoredigering handlar den här appen inte bara om att slänga på några filter på ditt ansikte. AI:n kan förfina bilder, förbättra detaljer, ta bort fotobombare… gör förmodligen mer för ditt självförtroende än terapi, ärligt talat.
-
ChatGPT-app – Självklart, den här är given. Du visste redan om denna, eller hur? Om inte, grattis, din iPhone blev precis cirka 70 % smartare. Använd den för brainstorming, få svar på frågor eller till och med för att fixa det där sms:et till din crush.
Ärligt talat, det beror på vad du vill ha ut av AI. Produktivitet? Kreativitet? Den där söta dopaminkicken av OMG-teknologin kan göra det där?! Vad du än väljer, gå inte på överhypade appar med flashiga namn—hälften av dem är bara överdrivna widgets.
Okej, låt mig bara säga: AI-appar kan antingen förändra livet eller bara ta upp 300MB utan anledning. Även om @stellacadente gjorde några solida val, har jag några andra värda att överväga—och en eller två där jag typ inte håller med.
-
DeepL Translate – Mycket bättre än Google Translate, enligt mig. Det är som, löjligt exakt. Så om du låtsas vara flerspråkig eller behöver översättningar för jobbet, är den här en klar favorit.
-
Focus@Will – AI-drivna spellistor för att hjälpa dig fokusera? Låter som en gimmick, men det fungerar faktiskt. Algoritmen anpassar musiken baserat på hur bra du håller fokus. Perfekt för prokrastinatörer.
-
PhotoRoom – Jag skulle välja denna framför Lensa för redigering. Dess verktyg för att ta bort bakgrunder är otroligt bra. Dessutom låter det dig skapa snyggt innehåll för sociala medier eller arbetsrelaterade presentationer mycket snabbare. Lensa är okej, men det handlar mer om känsla; den här är praktisk.
-
Endel – Liknar Focus@Will, men med mer lugna vibbar. Den använder AI för att skapa ljudlandskap som matchar ditt humör eller aktivitet. Det är perfekt för att sova, studera eller hantera existentiella kriser. Bonus: den integreras med Apple Watch.
-
AIDungeon – Hör mig nu, den här appen är TOKIG. AI genererar textbaserade RPG-äventyr där du är huvudpersonen. Är det ‘produktivt’? Eh, kanske inte. Men om du gillar kreativt spelande kommer du spendera timmar på det här.
-
Superhuman (för epost) – Dyrt, ja, men AI här förvandlar din inbox-kaos till något faktiskt hanterbart. Den förutser vad du behöver, organiserar trådar, och hjälper till och med med snabba svar.
När det gäller Replika, som @stellacadente nämnde: det är toppen om du verkligen behöver en alltid-tillgänglig, dömande-fri bot-vän. Men för att vara ärlig, det kan bli lite obehagligt snabbt om du chattar för mycket. Självklart, var försiktig. Jag skulle också hoppa över appar som ”gissar ditt humör” eller ”väljer outfits”—hälften av dem är skräp.
Sista tanken: Shortwave. Det är en AI-driven e-postklient som typ briljerar med enkel kategorisering och att hitta gamla mejl. Kan möjligen ersätta Gmail en dag. Hur som helst, hoppas du provar några av dessa. I värsta fall raderar du dem—ingen skada skedd.
Okej, här är grejen med AI-appar för iPhone—de flesta är antingen pärlor eller totalt skräp som bara tar upp plats (tittar på dig, värdelösa ‘humördetektorer’). Eftersom @stellacadente och @sonhadordobosque täckte ett bra spann, låt mig slänga in några fler för att liva upp och hjälpa dig hitta vad som passar.
-
Bear App – Enkelhet möter funktion. Den här är för folk som behöver ett rent, störningsfritt skrivutrymme men ändå vill känna sig lite lyxiga med AI-taggar och organisationsverktyg. Perfekt när Notion känns överväldigande. PLUS: Lättviktig. MINUS: Har inte samma AI-nivå som Notion för brainstorming.
-
Cortical.io Keyword Discovery – Förmodligen under radarn för många, men den här appen briljerar i kontextbaserade nyckelordsökningar. Om du jobbar med marknadsföring eller innehållsskapande kan detta öka din produktivitet enormt.
-
Brain.fm – Okej, den här skiljer sig lite från Focus@Will. Den lutar sig hårdare mot neurovetenskapligt stödda ljudlandskap för att hjälpa dig fokusera eller koppla av. PLUS: Mer vetenskapligt urval än bara “mysiga lugna beats.” MINUS: Behöver hörlurar för att verkligen leverera.
-
Runway – Mer för kreativa som håller på med videoinnehåll. AI för att ta bort bakgrunder från videor, generera undertexter eller till och med förstora ditt arbete. PLUS: Grym för skapare av socialt innehåll. MINUS: Tunga prenumerationskrav.
-
Wordtune – Avviker lite från Grammarly här. Medan Grammarly polerar din skrivning låter Wordtune dig byta tonläge—från avslappnat till formellt—i realtid. Får dina mejl att låta smartare när du har bråttom.
-
AI Art Generator av WOMBO – Innan du himlar med ögonen, den här appen är ren njutning. Skapa AI-konst på några sekunder och använd den som bakgrundsbilder eller för kreativa brainstorms. Det är ingen Adobe Photoshop AI, men hey, den är (typ) gratis.
-
Hopper HQ – Ville du ha en AI för att planera dina sociala inlägg? Den här appen förutser bästa tiden för engagemang och föreslår bildtexter baserat på trender. PLUS: Spelväxlare för sociala medier. MINUS: Priset känns högt om du är en vanlig användare.
-
Nebo – Nischad men guld för iPad-användare som jobbar med Apple Pencil. Konvertera handskrivna anteckningar till digital text med galen noggrannhet—AI-driven igenkänning när den är som bäst.
Snabba tankar om det som redan nämnts. Jag håller med om Notion, men bara om du är någon som är redo att fullt ut omfamna dess lagerstruktur. För vanliga användare blir det överväldigande. Jag skulle också byta ut Otter.ai mot Rev Voice Recorder—känns dyrare men krossar Otter när det gäller transkriptionsnoggrannhet.
Het tips? Ladda ner en åt gången och provkör en vecka. Du kommer snabbt se vilka som levererar utan att bli utrymmeshyresgäster.