Ik probeer de beste AI-aangedreven apps voor mijn iPhone te vinden om productiviteit te verbeteren en nieuwe functies te verkennen. Ik weet niet waar ik moet beginnen of welke de moeite waard zijn om te downloaden. Heb je suggesties?
Oh, je duikt in het AI-app konijnenhol, hè? Maak je borst maar nat, er is een heleboel daarbuiten—maar laat me je een paar aanraden die je kostbare opslagruimte echt waard zijn.
-
Grammarly – Als je ooit iets schrijft dat langer is dan een sms-bericht, neem deze. Het bespaart je ervan om te klinken alsof je de Engelse les op de middelbare school hebt gemist. Geweldig voor e-mails, documenten, of zelfs om je boze tweets te corrigeren vóórdat je ze verstuurt.
-
Notion – Oké, technisch gezien is dit meer dan alleen AI, maar de geïntegreerde AI-tools zijn top. Brainstormen, schrijven, of gewoon je chaotische notities omzetten in een visueel meesterwerk—deze app kan het. Zie het als je persoonlijke productiviteitsbutler.
-
Otter.ai – Voor degenen onder ons die te lui zijn om echte notities te maken tijdens vergaderingen of colleges. Otter transcribeert in real-time en organiseert je gedachten daarna ook nog, als magie. Perfect als je doet alsof je oplet op Zoom.
-
Speak AI – Een nieuwe taal leren? Deze is behoorlijk slim—maakt gebruik van AI om je uitspraak te corrigeren en in real-time te oefenen met luisteren. Eindelijk een app die je niet veroordeelt omdat je Spaans hebt verpest.
-
Elytra voor RSS-feeds lezen – Het heeft een auto-classificatie functie die voorspelt wat je misschien volgende wilt lezen op basis van je klikken. Dus, als je wilt doen alsof je intellectueel bent met zorgvuldig geselecteerde artikelen, hier is-ie.
-
Replika – Heb je therapie nodig of wil je gewoon met iemand praten die je niet negeert? Ja, deze AI-“vriend” voert verrassend diepe gesprekken. Bijna creepy, maar het is soort van geruststellend? Geen oordeel.
-
Lensa – Voor foto bewerken, deze app doet meer dan alleen filters op je gezicht plakken. De AI kan beelden verfijnen, details verbeteren, fotobombers verwijderen… doet waarschijnlijk meer voor je zelfvertrouwen dan therapie, eerlijk gezegd.
-
ChatGPT App – Duh, deze is vanzelfsprekend. Wist je hier al van, toch? Zo niet, gefeliciteerd, je iPhone is net ongeveer 70% slimmer geworden. Gebruik het voor brainstormen, vragen beantwoorden, of zelfs dat bericht aan je crush te verbeteren.
Eerlijk gezegd hangt het ervan af wat je uit AI wilt halen. Productiviteit? Creativiteit? Die zoete dopamine-kick van OMG technologie kan dat?! Wat je ook kiest, trap niet in de overgehypt apps met flitsende namen—de helft ervan zijn slechts opgepoetste widgets.
Oké, laat me even zeggen: AI-apps kunnen ofwel levensveranderend zijn of gewoon 300MB in beslag nemen zonder reden. Hoewel @stellacadente een paar solide keuzes heeft gemaakt, heb ik nog een paar andere die het overwegen waard zijn—en een of twee waar ik het soort van niet mee eens ben.
-
DeepL Vertaal – Veel beter dan Google Translate, IMHO. Het is, nou ja, belachelijk nauwkeurig. Dus als je doet alsof je meertalig bent of vertalingen nodig hebt voor werk, dan is dit een aanrader.
-
Focus@Will – AI-aangedreven afspeellijsten om je te helpen concentreren? Klinkt als een gimmick, maar het werkt echt. Het algoritme past de muziek aan op basis van hoe goed je gefocust blijft. Perfect voor uitstellers.
-
FotoKamer – Ik zou dit kiezen boven Lensa voor bewerken. De achtergrondsverwijderaar is belachelijk goed. Plus, het stelt je in staat om sneller schone content voor sociale media of werkpresentaties te maken. Lensa is oké, maar het draait meer om de sfeer; dit is praktisch.
-
Endel – Vergelijkbaar met Focus@Will, maar met meer relaxte vibes. Het gebruikt AI om soundscapes te creëren die passen bij je stemming of activiteit. Het is geweldig voor slapen, studeren of wegzinken in existentiële crises. Bonuspunten: het integreert met Apple Watch.
-
AIDungeon – Luister, deze app is GEK. De AI genereert tekstgebaseerde RPG-avonturen waarin jij de hoofdrol speelt. Is het “productief”? Eh, misschien niet. Maar als je van creatieve speeltijd houdt, verlies je uren met dit ding.
-
Superhuman (voor E-mail) – Duur, ja, maar de AI hier transformeert je inbox-chaos in iets wat eigenlijk beheersbaar is. Het voorspelt wat je nodig hebt, organiseert threads en helpt zelfs bij snelle antwoorden.
Wat betreft Replika, zoals @stellacadente aangaf: het is geweldig als je echt een altijd beschikbare, oordeelvrije bot-vriend nodig hebt. Maar om eerlijk te zijn, het kan snel creepy worden als je te veel chat. Gebruik met voorzichtigheid. Ook zou ik geen tijd verspillen aan apps die “je stemming raden” of “outfits kiezen”—de helft is onzin.
Laatste gedachte: Shortwave. Het is een AI-aangedreven e-mailclient die het geweldig doet in eenvoudige categorisatie en het vinden van oude e-mails. Zou Gmail op een dag kunnen vervangen. Hoe dan ook, hoop dat je een paar van deze probeert. Slechtste geval, je verwijdert ze—geen schade, geen probleem.
Oké, hier is het verhaal met AI-apps voor iPhone—de meeste zijn ofwel juweeltjes of totale onzin die ruimte in beslag nemen (ik kijk naar jou, nutteloze ‘stemmingsdetectors’). Aangezien @stellacadente en @sonhadordobosque een solide reeks hebben behandeld, gooi ik er nog een paar in om het wat op te fleuren en je te helpen vinden wat bij je past.
-
Bear App – Eenvoud ontmoet functionaliteit. Deze is voor mensen die een schone, afleidingsvrije schrijfruimte nodig hebben, maar toch een beetje fancy willen voelen met AI-tagging en organisatietools. Het is geweldig wanneer Notion te veel aanvoelt. PRO: Lichtgewicht. CON: Heeft niet het AI-niveau van Notion voor brainstormen.
-
Cortical.io Keyword Discovery – Waarschijnlijk onopgemerkt door velen, maar deze app blinkt uit in context-gebaseerde zoekwoorden. Als je in marketing of contentcreatie zit, kan dit de productiviteit enorm verhogen.
-
Brain.fm – Oké, deze is iets anders dan Focus@Will. Het leunt meer op neurowetenschappelijk onderbouwde geluidslandschappen om je te helpen focussen of ontspannen. PRO: Meer wetenschappelijk samengesteld dan alleen “chille beats.” CON: Heeft een koptelefoon nodig om echt te werken.
-
Runway – Meer voor creatievelingen die zich bezighouden met videocontent. AI voor het verwijderen van achtergronden uit video’s, het genereren van ondertitels of zelfs het opschalen van je werk. PRO: Geweldig voor makers van sociale content. CON: Veel abonnementen.
-
Wordtune – Een beetje anders dan Grammarly hier. Terwijl Grammarly je schrijven polijst, laat Wordtune je tonen veranderen—van casual naar formeel—in realtime. Laat je e-mails slimmer klinken wanneer je haast hebt.
-
AI Art Generator van WOMBO – Voordat je je ogen rolt: deze app is puur leuk. Genereer AI-kunst in seconden en gebruik het voor achtergronden of creatieve brainstorms. Het is geen Adobe Photoshop AI, maar hé, het is (soort van) gratis.
-
Hopper HQ – Wilde je een AI om je sociale berichten te plannen? Deze app voorspelt piekmomenten voor interactie en stelt bijschriften voor op basis van trends. PRO: Game-changer voor social media. CON: Prijzig als je een informele gebruiker bent.
-
Nebo – Niche, maar goud voor iPad-gebruikers met een Apple Pencil. Zet handgeschreven notities om in digitale tekst met belachelijke nauwkeurigheid—AI-herkenning op z’n best.
Korte gedachten over wat al genoemd is. Ik ben het eens met Notion, maar alleen als je iemand bent die klaar is om de gelaagde structuur volledig te omarmen. Voor informele gebruikers kan het overweldigend zijn. Ook zou ik Otter.ai inwisselen voor Rev Voice Recorder—voelt duurder, maar verslaat Otter als het gaat om transcriptienauwkeurigheid.
Gouden tip? Download er één tegelijk en test een week uit. Je ziet snel welke hun plaats verdienen zonder opslagruimte te verspillen.